Wat heb je nodig

Schaatsen

- Schaatsen zijn voor een ijshockeyer het meest belangrijke aan zijn of haar uitrusting.
- Koop nooit schaatsen 'op de groei', omdat dit mogelijk tot blessures kan leiden en de schaatsvaardigheid negatief beinvloedt.
- Schaatsen van een jonge ijshockeyspeler moeten dezelfde maat hebben als zijn of haar schoenen.
- 'Plastic' schaatsen zijn soms (niet eens altijd!) wel goedkoper, maar zijn niet van voldoende kwaliteit om de voeten van je kinderen de steun te geven die ze nodig hebben. Laat je goed informeren door iemand die verstand heeft van schaatsen en niet door de lokale speelgoedwinkel of doorsnee sportwinkel die incidenteel schaatsen verkoopt.
- Dubbele ijzers zijn leuk om kennis te maken met het ijs, maar hiermee kunnen kinderen niet goed leren schaatsen.

Handschoenen

- Deze moeten stevig om de handen zitten echter niet te strak. Echte ijshockeyhandschoenen zijn uiteraard het beste om te gebruiken, ook op de ijshockeychool, maar 'normale' winterhandschoenen volstaan ook. Wanten belemmeren de grip op de stick.

Helm

- Op de ijshockeyschool is een helm verplicht. Dit dient een ijshockeyhelm te zijn i.v.m. de veiligheid en toepassing. Op de ijshockeyschool zijn helmen aanwezig om te huren als je zelf niet beschikt over een ijshockeyhelm.

Stick

- Bij ijshockey maak je gebruik van een stick. Deze stick moet aan een aantal eisen voldoen om het ontwikkelen van schaatsen en stickhandlen niet negatief te beïnvloeden.
- Als leidraad kun je een stick zo op maat maken: Hou de stick recht (verticaal) voor de speler, met het puntje van het blad op de grond. Als de speler op de schaatsen staat, moet de stick tot aan de kin komen. Op de schoenen is dat dan tot het puntje van de neus.
- Over het algemeen geldt dat iemand die rechtshandig is, een linkerstick heeft (dus links van het lichaam houdend en met een curve van het blad dat rechtsom loopt). Bij linkshandigen is dat uiteraard precies andersom. Bij twijfel is het verstandig je te laten informeren.

Douchen

- Douchen na trainingen wordt geadviseerd. Niet douchen na het sporten kan nadelige effecten (schade) hebben op de huid en de spieren en maakt een kind blessuregevoelig. Wel douchen na het sporten bevordert het herstel van de spieren en de afvoer van afvalstoffen en transpiratievocht uit de poriën en haarvaten. Het is echter niet alleen hygiënisch, maar heeft ook sociale effecten binnen de groep (groepsbeleving/ groepsgevoel).